(Nie tylko) Ełk w malarstwie. Kobiece retrospekcje
(Nie tylko) Ełk w malarstwie
Kobiece retrospekcje
red. Jakub Knyżewski
Katalog wystawy „(Nie tylko) Ełk w malarstwie. Kobiece retrospekcje”
W zbiorach Muzeum Historycznego w Ełku znajduje się obraz szczególny. Jest to Panorama Ełku autorstwa niemieckiej malarki Anny Caspary, stworzona w okresie międzywojennym. Obraz przedstawia jeden z najbardziej charakterystycznych motywów związanych z Ełkiem: widok na Jezioro Ełckie wraz z Wyspą Zamkową, „dużym kościołem” i historyczną zabudową miasta. Dzieło z pewnością ma olbrzymią wartość dokumentacyjną. Niewiele jest miast z terenu dawnych Prus Wschodnich, mogących się poszczycić posiadaniem takiego właśnie obrazu.
Panorama Ełku jest obrazem realistycznym, a swego rodzaju kontrapunktem dla spojrzenia Anny Caspary na Ełk jest twórczość ełckiej malarki Edyty Mańczuk. Tematycznie jej twórczość można podzielić na dwie części. Pierwszym tematem jest Ełk, ujęty jednak w zupełnie innej konwencji niż uczyniła to Anna Caspary. Jest w jej obrazach dużo życia i energii, okraszonych jednak spokojną i stonowaną kompozycją. Obok tego lokalnego motywu, twórczość Edyty Mańczuk skoncentrowana jest na poszukiwaniu pewnej mistycznej codzienności. Dominują więc obrazy niemal ascetyczne kompozycyjnie, przemawiające jednak do widza za pomocą symbolu i barwy. Malarka zdaje się skupiać na poszukiwaniu wewnętrznego ładu, na emocjach i głębi przeżywania codziennych drobiazgów: uśmiechów, promieni słońca czy kropli wody.
Wystawa pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Ełku Tomasza Andrukiewicza.
Edyta Mańczuk – ełczanka; ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Toruniu; po studiach pracowała w ełckich szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach średnich. Przez lata prowadziła pracownie plastyczną i ceramiczną w szkole artystycznej. W swoich pracach uwielbia inspirować się twórczością innych malarzy, m.in. Rubensa, Rembrandta, Degasa czy też Marka Rothko i Barnetta Newmana. Cały czas jednak poszukuje nowych rozwiązań, by wyrazić swoje emocje, np. bawiąc się grą kontrastów i struktur, dlatego szczególnie ceni sobie farbę olejną.
Tematyka obrazów Edyty Mańczuk jest mniej istotna niż kolor i jego pulsacyjne oddziaływanie na odbiorcę. Liczy się niedopowiedzenie, odwrócenie postaci, potęgowanie tajemniczości, co może być kluczem do przemyśleń dla odbiorcy.
Liczba stron: 38
Format: 210×210
ISBN: 978-83-63838-48-5
Oprawa: miękka
Rok wydania: 2022