Bezpieczeństwo na przejazdach EKW
Ełcka Kolej Wąskotorowa
Pamiętajmy o bezpieczeństwie na przejazdach! Na trasie Ełk – Sypitki znajduje się ich 16 i wszystkie są kategorii D, co oznacza, że są oznakowane krzyżem św. Andrzeja. Na części przejazdów kategorii D występuje także znak STOP.
Przejazdy kolejowo-drogowe na trasie Ełk – Sypitki od km 0,000 do km 15,147
Przejazd (przejście) znajduje się na | Kategoria przejazdu (przejścia) | Przynależność terytorialna | ||
L.p. | km | szlaku | ||
1. | 0,427 | Ełk – Turowo | D | Miasto Ełk (ul. Sportowa) |
2. | 1,063 | Ełk – Turowo | D | Miasto Ełk (ul. Towarowa/Krzemowa) |
3. | 2,880 | Ełk – Turowo | D | Lasy Państwowe |
4. | 3,312 | Ełk – Turowo | D | Lasy Państwowe (Mrozy, Nadleśnictwo Ełk) |
5. | 3,627 | Ełk – Turowo | D | Gmina Ełk (Mrozy, wieś od str. Ełku) |
6. | 3,848 | Ełk – Turowo | D | Gmina Ełk (Mrozy, stacja) |
7. | 4,230 | Ełk – Turowo | D | Gmina Ełk (Mrozy, wieś od str. Regielnicy) |
8. | 5,418 | Ełk – Turowo | D | Gmina Ełk (droga polna Mrozy – Regielnica) |
9. | 5,817 | Ełk – Turowo | D | Gmina Ełk (droga polna do rolnika) |
10. | 6,510 | Ełk – Turowo | D | Gmina Ełk (Regielnica) |
11. | 9,744 | Ełk – Turowo | D | Gmina Ełk (Kałęczyny) |
12. | 10,384 | Ełk – Turowo | D | Gmina Ełk (droga Kałęczyny – Giże) |
13. | 12,364 | Ełk – Turowo | D | Gmina Prostki (droga polna do rolnika, Brodowo) |
14. | 13,169 | Ełk – Turowo | D | Gmina Kalinowo (droga Brodowo – Laski Małe) |
15. | 13,938 | Ełk – Turowo | D | Gmina Kalinowo (droga polna do Leśniczówki, Sypitki) |
16. | 15,147 | Ełk – Turowo | D | Droga powiatowa (Sypitki, przystanek) |
Zachęcamy do odwiedzin strony: www.bezpieczny-przejazd.pl, na której dowiecie się wszystkiego, co powinniście wiedzieć o bezpieczeństwie na przejazdach.
Podstawowe zasady prawidłowego zachowania się na przejazdach kolejowo-drogowych:
- Pociąg ma zawsze pierwszeństwo! Nawet karetka pogotowia czy policja musi się zatrzymać na przejeździe, kiedy pojawia się ryzyko zderzenia.
- Nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli rogatka nie jest w pełni podniesiona lub wciąż miga czerwone światło. Na przejeździe może się pojawić kolejny pociąg!
- Gdy twój pojazd utknie pomiędzy rogatkami, nie ma czasu do namysłu. Jeśli widzisz pociąg, musisz ratować życie i je wyłamać! Poinformuj o sytuacji służby, korzystając z Żółtej Naklejki PLK (znajdziesz ją na napędzie rogatki lub krzyżu św. Andrzeja, na niej zaś – indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu oraz numery alarmowe).
- Nigdy nie przejeżdżaj slalomem pomiędzy opuszczonymi rogatkami.
- Jeśli widzisz tory, zawsze spodziewaj się pociągu! Nawet pozornie nieużywane trasy bywają wykorzystywane przez składy towarowe, a rozkłady jazdy się zmieniają. Jeżdżenie „na pamięć” grozi tragedią.
- Zdejmij słuchawki, ścisz muzykę, odłóż książkę, oderwij wzrok od smartfona! Skoncentruj się na bezpiecznym przekroczeniu torów.
- Pociąg zawsze jest bliżej niż myślisz! Ze względu na swoją masę, często wydaje się, że porusza się powoli, jednak to tylko złudzenie.
- Czekając na przejście, trzymaj się z dala od torów! Pociąg z każdej strony jest dużo szerszy od rozstawu szyn.
- Jadąc w korku, nigdy nie wjeżdżaj na przejazd kolejowo-drogowy, jeżeli nie masz jak go opuścić. Rogatka może zacząć opadać za kilkanaście sekund, a ty zostaniesz uwięziony na torach.
- Zbliżając się do przejazdu, tak jak na drodze, stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Dróżnik mógł zasłabnąć, a sygnalizacja świetlna lub rogatki ulec awarii. Zawsze uważnie rozejrzyj się przed wjechaniem na przejazd kolejowo-drogowy.
- Jedź wolniej!
- Przechodź przez tory wyłącznie w wyznaczonych miejscach.
- Połowa wszystkich wypadków na terenach kolejowych, to te na przejściach niedozwolonych. Większość z nich kończy się śmiercią.
- Przejazd kolejowo-drogowy to takie samo skrzyżowanie, jak każde inne. Żaden kierowca nie kwestionuje konieczności zatrzymania się na czerwonym świetle na skrzyżowaniu ulic, dlaczego więc niektórzy nie zatrzymują się przed torami?
- Znak STOP oznacza, jak sama nazwa wskazuje, konieczność zatrzymania pojazdu. Wielu kierowców, z sobie tylko znanych przyczyn, traktuje go jako poradę a nie obowiązek do wykonania.
Więcej na stronie: www.bezpieczny-przejazd.pl