Szkoły podstawowe (kl. I-III)

Oferta edukacyjna

TEMATY REALIZOWANE PRZEZ CAŁY ROK SZKOLNY

  • Moja pierwsza wizyta w muzeum

W trakcie zajęć odpowiemy na pytania: co to jest muzeum, jak należy się zachowywać podczas jego zwiedzania, na czym polega praca muzealnika. Zapoznamy uczestników z najciekawszymi eksponatami i podstawowymi pojęciami związanymi z funkcjonowaniem tej instytucji. Obejrzymy ekspozycję, spróbujemy zapalić lampę naftową, posłuchamy wspomnień kolejarzy o pracy na ełckiej kolei, przymierzymy mundury kolejarzy. Zajęcia maja na celu wprowadzenie młodego turysty w świat muzeów, kultury i sztuki.

  • O kłobuku topiku i krasnoludkach… wierzenia mazurskie

Kraina lasów i jezior, w której żyjemy, nastrajała jej mieszkańców do wierzenia w istnienie istot nadprzyrodzonych, leśnych stworów, diabłów. Mazurskie opowieści kryją oprócz wiary w dziwne stwory także naukę, że wszelka niegodziwość zawsze zostanie ukarana. Podczas zajęć uczniowie poznają wierzenia i przesądy dawnych Mazurów. Dowiedzą się, kim był topik, kłobuk czy krasnoludek.

  • Dzieckiem być! W co się bawiły mazurskie dzieci

W co się bawiły mazurskie dzieci, kiedy na świecie nie było tabletów, telefonów i komputerów, a nawet elektryczności? Zabierzemy Was w magiczną podróż w świat dawnych zabaw. Podczas zajęć muzealnych uczestnicy przekonają się, że przy użyciu wyobraźni i własnej inwencji można się świetnie bawić. Poznają też pewne elementy kultury ludowej dawnych mieszkańców regionu.

  • Ełk – moje miasto

Podczas zajęć uczestnicy poznają historię Ełku. Dowiedzą się, jak wyglądały niegdyś symbole miasta. Omówią elementy herbów w odniesieniu do herbu Ełku, poznają zabytki miasta oraz ich historię. Przebieg zajęć urozmaicą: łamigłówki, zagadki, gra planszowa i prezentacje eksponatów.

  • Zamek ełcki i jego mieszkańcy

Początki ełckiego zamku krzyżackiego sięgają XIV wieku. Źródła historyczne podają, że w 1398r. Ulryk von Jungingen, ówczesny komtur Bałgi, a późniejszy wielki mistrz krzyżacki, budował „dom na Ełku”, czyli zamek nad Jeziorem Ełckim. Podczas zajęć uczniowie poznają niezwykle ciekawą historię zamku, a także dowiedzą się, jakie niesamowite tajemnice skrywają w sobie jego ruiny.


ZAJECIA CYKLICZNE

(przed rozpoczęciem zajęć odpowiednio wcześniej wysyłane są do szkół i przedszkoli informacje o zapisach)

  • O Małeckich i nie tylko… historia druku

Kim byli Maleccy, czym się zasłużyli dla Ełku, dlaczego ich imieniem została nazwana jedna z ełckich ulic? Na te i wiele innych pytań związanych z wynalezieniem druku historia pisma odpowiemy podczas zajęć muzealnych. Spróbujemy też pisać gęsim piórem jak skryba, układać czcionkę drukarską i drukować na zabytkowej prasie drukarskiej.

  • Co to jest niepodległość? (zajęcia 30 min.)

Spotkanie, podczas którego przybliżymy najmłodszym znaczenie słowa niepodległość i opowiemy o zaborach. Zastanowimy się wspólnie dlaczego współcześnie obchodzimy Święto Niepodległości.

  • Godło, flaga, hymn. Historia polskich symboli narodowych

Flaga, godło i hymn – to podstawowe symbole naszego państwa, nierozerwalnie związane z walką o odzyskanie niepodległości. Spotkanie w muzeum pozwoli odpowiedzieć na pytania: dlaczego godłem Polski jest orzeł i czy zawsze miał on koronę? Dlaczego nasze barwy to biel i czerwień? Kim był Dąbrowski, o którym śpiewamy w hymnie narodowym?

  • Stoi na stacji lokomotywa… o historii wynalazku i odkrycia

Zajęcia edukacyjne prowadzone w odrestaurowanym wagonie mieszkalnym. Podczas warsztatów uczestnicy poznają różnice między odkryciem a wynalazkiem, zapoznają się z pojęciem „postępu technicznego”. Dowiedzą się, jakie wynalazki ułatwiły rozwój kolei żelaznej, kto i kiedy wynalazł czy też odkrył koło, stal, druk, telefon. Poznają historię powstania silnika parowego i parowozu. Opowieściom będzie towarzyszyć prezentacja eksponatów muzealnych związanych z historią kolei w Ełku oraz rozwojem techniki.

  • Boże Narodzenie na Mazurach

W czasie adwentu Muzeum przygotowuje specjalne zajęcia edukacyjne dotyczące mazurskich tradycji związanych z okresem świąt Bożego Narodzenia. Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., jak niegdyś wyglądał stół wigilijny, kim był Nicolaus oraz jak wyglądało i do czego służyło nowolatko. Opowieści wzbogaci prezentacja eksponatów muzealnych.

  • Wielkanoc na Mazurach

Zajęcia stanowią wprowadzenie w świat dawnych zwyczajów wielkanocnych właściwych mieszkańcom dawnej mazurskiej wsi. Uczestnicy dowiedzą się m.in., jakie zasady obowiązywały w Wielkim Poście, jak wyglądały obchody Niedzieli Palmowej oraz Wielkiego Tygodnia. Opowiemy o tym, co to jest kołatka, kołacze czy gaik-maik. Dzieci i młodzież będą mogli zobaczyć wielkanocne palmy, jajka zdobione różnymi technikami oraz śmigusowo-dyngusowego kurka, z którym chodzono po wykupku.