Szkoły podstawowe (kl. IV-VI)

Oferta edukacyjna

TEMATY REALIZOWANE PRZEZ CAŁY ROK SZKOLNY

  • Moja pierwsza wizyta w muzeum

W trakcie zajęć odpowiemy na pytania: co to jest muzeum, jak należy się zachowywać podczas jego zwiedzania, na czym polega praca muzealnika. Zapoznamy uczestników z najciekawszymi eksponatami i podstawowymi pojęciami związanymi z funkcjonowaniem tej instytucji. Obejrzymy ekspozycję, spróbujemy zapalić lampę naftową, posłuchamy wspomnień kolejarzy o pracy na ełckiej kolei, przymierzymy mundury kolejarzy. Zajęcia maja na celu wprowadzenie młodego turysty w świat muzeów, kultury i sztuki.

  • O kłobuku topiku i krasnoludkach… wierzenia mazurskie

Kraina lasów i jezior, w której żyjemy, nastrajała jej mieszkańców do wierzenia w istnienie istot nadprzyrodzonych, leśnych stworów, diabłów. Mazurskie opowieści kryją oprócz wiary w dziwne stwory także naukę, że wszelka niegodziwość zawsze zostanie ukarana. Podczas zajęć uczniowie poznają wierzenia i przesądy dawnych Mazurów. Dowiedzą się, kim był topik, kłobuk czy krasnoludek.

  • Bajki, baśnie i podania

W oparciu o bajki, baśnie i podania mazurskie uczestnicy zajęć dowiedzą się, czym charakteryzują się poszczególne utwory literackie. Poznają dawny świat wierzeń mazurskich i przekonają się, że baśnie mazurskie mają swój początek w podaniach.

  • Dzieckiem być! W co się bawiły mazurskie dzieci

W co się bawiły mazurskie dzieci, kiedy na świecie nie było tabletów, telefonów i komputerów, a nawet elektryczności? Zabierzemy Was w magiczną podróż w świat dawnych zabaw. Podczas zajęć muzealnych uczestnicy przekonają się, że przy użyciu wyobraźni i własnej inwencji można się świetnie bawić. Poznają też pewne elementy kultury ludowej dawnych mieszkańców regionu.

  • Heraldyka, czyli co?

Heraldyka to jedna z nauk pomocniczych historii, która zajmuje się badaniem rozwoju i znaczenia oraz zasadami kształtowania się herbów. Ełckie symbole miasta kształtowały się przez wieki, a czy znamy ich historię? Podczas zajęć muzealnych dokładnie przyjrzymy się elementom herbów ełckich i odpowiemy sobie na pytanie, jaka jest ich symbolika oraz znaczenie.

  • Ełk – moje miasto

Podczas zajęć uczestnicy poznają historię Ełku. Dowiedzą się, jak wyglądały niegdyś symbole miasta. Omówią elementy herbów w odniesieniu do herbu Ełku, poznają zabytki miasta oraz ich historię. Przebieg zajęć urozmaicą: łamigłówki, zagadki, gra planszowa i prezentacje eksponatów.

  • Zamek ełcki i jego mieszkańcy

Początki ełckiego zamku krzyżackiego sięgają XIV wieku. Źródła historyczne podają, że w 1398r. Ulryk von Jungingen, ówczesny komtur Bałgi, a późniejszy wielki mistrz krzyżacki, budował „dom na Ełku”, czyli zamek nad Jeziorem Ełckim. Podczas zajęć uczniowie poznają niezwykle ciekawą historię zamku, a także dowiedzą się, jakie niesamowite tajemnice skrywają w sobie jego ruiny.

  • Wojna oczami dziecka (zajęcia realizowane w oparciu o wywiad z Teresą Ostrowską)

Wojna to nie tylko zorganizowana walka zbrojna między państwami, narodami lub grupami społecznymi czy religijnymi prowadzona dla osiągnięcia zamierzonych celów. Wojna to także głód, tęsknota za bliskimi, strach przed kolejnym dniem, walka o przetrwanie. A o tym, jak ona „wygląda” we wspomnieniach dzieci, dowiemy się między innymi z nagranych wspomnień ełczanki – Teresy Ostrowskiej, prezes Regionalnego Stowarzyszenia Polskich Dzieci Wojny w Ełku, która w dniu wybuchu wojny miała zaledwie 4 lata.

  • Życie codzienne ełczan w polskim już Ełku

Do muzealnych magazynów coraz częściej trafiają wspomnienia, gazety i fotografie ukazujące obrazy Ełku z lat 50. 60. i 70. XX wieku. Jaki był Ełk w tym okresie, czym zajmowali się wówczas jego mieszkańcy, jakimi problemami żyli? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć na podstawie zdjęć i wspomnień między innymi Klausa i Gizeli Skibowskich czy Franciszka Osady.


ZAJECIA CYKLICZNE

(przed rozpoczęciem zajęć odpowiednio wcześniej wysyłane są do szkół i przedszkoli informacje o zapisach)

  • O Małeckich i nie tylko… historia druku

Kim byli Maleccy, czym się zasłużyli dla Ełku, dlaczego ich imieniem została nazwana jedna z ełckich ulic? Na te i wiele innych pytań związanych z wynalezieniem druku historia pisma odpowiemy podczas zajęć muzealnych. Spróbujemy też pisać gęsim piórem jak skryba, układać czcionkę drukarską i drukować na zabytkowej prasie drukarskiej.

  • Co to jest niepodległość? (zajęcia 30 min.)

Spotkanie, podczas którego przybliżymy najmłodszym znaczenie słowa niepodległość i opowiemy o zaborach. Zastanowimy się wspólnie dlaczego współcześnie obchodzimy Święto Niepodległości.

  • Godło, flaga, hymn. Historia polskich symboli narodowych

Flaga, godło i hymn – to podstawowe symbole naszego państwa, nierozerwalnie związane z walką o odzyskanie niepodległości. Spotkanie w muzeum pozwoli odpowiedzieć na pytania: dlaczego godłem Polski jest orzeł i czy zawsze miał on koronę? Dlaczego nasze barwy to biel i czerwień? Kim był Dąbrowski, o którym śpiewamy w hymnie narodowym?

  • Stoi na stacji lokomotywa… o historii wynalazku i odkrycia

Zajęcia edukacyjne prowadzone w odrestaurowanym wagonie mieszkalnym. Podczas warsztatów uczestnicy poznają różnice między odkryciem a wynalazkiem, zapoznają się z pojęciem „postępu technicznego”. Dowiedzą się, jakie wynalazki ułatwiły rozwój kolei żelaznej, kto i kiedy wynalazł czy też odkrył koło, stal, druk, telefon. Poznają historię powstania silnika parowego i parowozu. Opowieściom będzie towarzyszyć prezentacja eksponatów muzealnych związanych z historią kolei w Ełku oraz rozwojem techniki.

  • Boże Narodzenie na Mazurach

W czasie adwentu Muzeum przygotowuje specjalne zajęcia edukacyjne dotyczące mazurskich tradycji związanych z okresem świąt Bożego Narodzenia. Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in., jak niegdyś wyglądał stół wigilijny, kim był Nicolaus oraz jak wyglądało i do czego służyło nowolatko. Opowieści wzbogaci prezentacja eksponatów muzealnych.

  • Wielkanoc na Mazurach

Zajęcia stanowią wprowadzenie w świat dawnych zwyczajów wielkanocnych właściwych mieszkańcom dawnej mazurskiej wsi. Uczestnicy dowiedzą się m.in., jakie zasady obowiązywały w Wielkim Poście, jak wyglądały obchody Niedzieli Palmowej oraz Wielkiego Tygodnia. Opowiemy o tym, co to jest kołatka, kołacze czy gaik-maik. Dzieci i młodzież będą mogli zobaczyć wielkanocne palmy, jajka zdobione różnymi technikami oraz śmigusowo-dyngusowego kurka, z którym chodzono po wykupku.